Xander Hartevelt is sinds twee jaar business controller bij Flynth adviseurs en accountants. 60 tot 70% van zijn tijd is hij werkzaam op het hoofdkantoor in Arnhem, de overige tijd werkt hij vanuit een van de 60 vestigingen. ‘Ik vind het belangrijk om vestigingsmanagers op te zoeken en van hen het verhaal achter de cijfers te horen. Het liefst zou ik daarom 60 tot 70% van de tijd doorbrengen op een van de vestigingen.’

Flynth behoort qua omvang tot de top 6 van de advies- en accountantskantoren. Hartevelt: ‘De top 5 bestaat uit PWC, KPMG, Deloitte, Ernst & Young en BDO. Met name de Big Four kantoren hebben internationale vestigingen. Flynth is vooral gericht op Nederland. ‘Internationaal werken we samen in een wereldwijd netwerk van zelfstandige kantoren. Dat werkt prima.’

In 2011 is het huidige Flynth voortgekomen uit het samengaan van de GIBO Groep en Flynth. De GIBO Groep zat van oudsher voornamelijk in de agrosector in het noorden en oosten van het land. Flynth had vooral vestigingen in Noord- en Zuid-Holland en in de kop van Noord-Limburg. Door de fusie ontstond een nationale aanbieder van accountants- en adviesdiensten met ca. 35.000 klanten, 1.400 medewerkers en 60 vestigingen.

Efficiency

Om de organisatie meer in control te brengen heeft Flynth twee jaar geleden gekozen voor de invoer van Corporate Planner. ‘Met 60 vestigingen hadden we behoefte aan één systeem dat betrouwbare, volledige en juiste informatie geeft. Corporate Planner zorgt dat we in control zijn.’

De planning- en control tool zorgt ook voor een vaste rapportagestructuur. ‘We rapporteren nu voor elke vestiging op dezelfde manier. Als planning- en control afdeling kunnen we zien hoe de afgelopen maand is verlopen en wat dat betekent voor de rest van het jaar. Dat vind ik heel belangrijk: we willen immers sturen op cijfers en zo een beeld van de toekomst krijgen.’

Hartevelt wil nog meer doen met scenarioplanning, die mogelijkheid is ook in Corporate Planner ingebouwd. ‘Tot nu toe is onze planningshorizon 12 maanden. Wij willen veel langer vooruitkijken in 12-maands rolling forecasts of twee- of driejarenplanningen. Dat gaat nog zeker gebeuren.’

Toekomstgericht

Door marktomstandigheden en de integratie heeft Flynth een aantal jaren haar omzet zien dalen. ‘Nu zien we de resultaten weer voorzichtig verbeteren.’ De afgelopen jaren heeft Flynth volop geïnvesteerd in het optimaliseren van de dienstverlening naar de klanten. Na de backoffice is Flynth zich op de voorkant van de organisatie gaan richten. Hartevelt: ‘In onze organisatie is veel kennis aanwezig over onze klanten en de sectoren waarin zij actief zijn. Daarom werken we ook vanuit een sectorgerichte marktbewerking. Zo kunnen we heel specifiek klanten bedienen in de sectoren waar we veel ervaring en kennis van hebben. Met name die sectorkennis wordt enorm gewaardeerd door onze klanten, zij kunnen daar immers hun voordeel mee doen.’

Personeel

In de zakelijke dienstverlening is het personeel een belangrijke, zo niet de belangrijkste asset. ‘We zitten in een sterk concurrerende markt met een hoge prijsdruk en de vraag naar hoogopgeleid personeel stijgt. Ook bij ons.’ Flynth richt zich daarom niet alleen op ervaren professionals, maar ook op de jong­afgestudeerden ‘Jongeren geven een nieuwe energie in de organisatie.’

Dienstverlening

Door de 60 vestigingen in het hele land zit Flynth “bij de klant om de hoek”. Dat is de grote kracht van de advies- en accountantsorganisatie, aldus Hartevelt. ‘Hoewel “dichtbij” door ICT-ontwikkelingen en veranderende klantbehoeften een andere dimensie heeft gekregen, vinden veel klanten het nog steeds plezierig dat hun accountant “in de buurt” zit.

De klant is kritischer geworden op de prijs. ‘Ze willen de toegevoegde waarde van hun accountant ervaren. Dat doen we door nadrukkelijk naast de onder­nemer te staan en hem te helpen om succesvol te ondernemen. Bijvoorbeeld door samen met de ondernemer vooruit te kijken. Dan heb je goed en actueel inzicht nodig in de cijfers.’

Maar Flynt heeft ook andere vormen van dienstverlening. Zij adviseert op fiscaal, juridisch en bedrijfseconomisch terrein, maar ook op het gebied van subsidies en personeel. ‘Om concurrerend te blijven zul je ervoor moeten zorgen dat je je dienstverlening zo efficiënt mogelijk inricht om ook de prijs voor deze dienst­verlening marktconform te houden.’

Groei

Door de automatisering zullen de boekhoudkundige activiteiten weinig groei realiseren.‘Groei zien we voornamelijk in de adviestak van de organisatie. Door de kennis die wij hebben kunnen we onze klanten gaan wijzen op bepaalde trends. Of we kunnen met ze meedenken over mogelijke subsidies en kansen in de markt.’

Volgens Hartevelt loopt Flynth hierin voorop op de concurrenten. ‘In bepaalde sectoren, bijvoorbeeld de agrosector en de retail, zijn we goed vertegenwoordigd. De kennis die we daar en elders opdoen, wordt aan onze klanten ter beschikking gesteld. We trekken hierdoor ook andere klanten uit bijvoorbeeld de agro en retail aan omdat ze willen profiteren van die kennis.’

Business control

Hartevelt noemt zichzelf business controller. ‘Ik ben bij een vorige werkgever begonnen als financial controller, maar ik heb mij ontwikkeld tot business controller. Als je te veel af gaat op de cijfers en de analyse ervan, loop je het gevaar dat je losraakt van de organisatie. Daarom gaan bij ons de controllers de organisatie in om het verhaal achter de cijfers boven water te krijgen. Wij leggen een brug tussen de cijfers en de organisatie.’

Corporate Planner wordt gebruikt om te communiceren over de cijfers. ‘Flynth is organisatorisch ingedeeld uit vijf regio’s. Op basis van de resultaten is er maandelijks een uitgebreid overleg met elke regiodirecteur. En als de resultaten erom vragen ga ik of één van mijn vier collega’s langs bij een vestigingsmanager om uitleg te vragen.’

Een voorbeeld hiervan is een vestiging waar de omzet, op grond van de cijfers, onverklaarbaar steeg met 10% ten opzichte van de begroting. ‘Uit een nader gesprek met de verantwoordelijke vestigingsmanager bleek dat die omzet­toename vooral het gevolg was van het wegwerken van achterstanden. Neem je dit gegeven niet mee in de begroting van het jaar erop dan wordt de begrote omzet onhaalbaar.’

Er is nog een bijkomend voordeel. ‘Je raakt al vroeg in gesprek met een regio­directeur of vestigingsmanager over de resultaten die er worden geboekt. Tonen cijfers een neergaande lijn aan die door de regiodirecteur wordt herkend, dan kun je gezamenlijk een goede toelichting en analyse geven. Nu zijn we een sparring partner die meedenkt.’